האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

התניית בדיקה גנטית ע'י הרופא

שלום הרב,
אנו מנסים להרות יותר מחצי שנה.
המחזורים שלי לא סדירים שמגיעים בין 39-47 יום (לפחות עד היום). את הוסת האחרונה קיבלתי שבועיים אחרי האחרונה.
בקיצור לא סדיר.
מאוד מקשה לדעת מתי הביוץ.
כבר כמה פעמים עשיתי בדיקות ע'י מקלונים. יצא חיובי ובפועל זה לא, כי הייתי אצל הרופא שעשיתי אולטרסאונד.
הרופא המליץ על כדורים שמעודדים ביוץ אך מתנה זאת בבדיקה גנטית (התנייה).
לטענתו מבחינה אתית הוא לא יכול לעזור לגרום להריון שיכול להיות לא תקין.
מה ההלכה אומרת על דבר כזה?
הרי בסוף אם תצא תוצאה שלילית, מה ההשלכות של זה? זה יכול לערער לנו את הזוגיות. להעלות בנו פחד. האמונה נבנית כרגע ולא הכי חזקה ולא רוצים שיערער אותנו.
רוצים להאמין שמה שה' נותן זה לטובה.
השאלה אם מבחינה הלכתית מותר להתערב בדבר כזה? לעשות הפריה חוץ גופית רק למה שתקין.. או אולי יש פתרונות אחרים.
ממש אבודה ורוצה לפעול ולעשות משהו למען הביוץ.
כל מה שביידים שלי. כשהביוץ יקרה זה כבר בידי הקב'ה. אבל אני רוצה לעשות את ההשתדלות שלי ולתת את הכלים האלו.
אשמח לתשובה מפורטת ורחבה.

תשובת הרב אודי רט

רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,


ישר כוח על הפניה, אחלק את תשובתי לשלושה חלקים, התייחסות לבירור של נשאות גנטית, התנייה לטיפולים בבדיקות ולבסוף גם דרכי התערבות מתאימות לשלב בו אתם נמצאים.


א. בירור של נשאות גנטית  - במישור ההלכתי והאמוני וכך נוקטים כמדומני רוב רוב הפוסקים מכל החוגים והמגזרים היא אכן לבצע בירור של נשאות גנטית על מנת למנוע הולדת ילד חולה.


לכתחילה ההמלצה היא לבצע את הבירור לפני החתונה על ידי דור ישרים, אבל אם זוג לא ביצע מסיבות שונות, הרי שודאי נכון לבצע את הבירור של הסקר הגנטי לאחר החתונה כפי הסקר הקיים כיום על ידי קופות חולים ומשרד הבריאות ללא עלות.


חשוב מאוד לדעת כי גם כאשר יש נשאות גנטית זהה, יש לכך פתרונות ואפשרות ללדת ילדים בריאים, זה אומנם מצריך מאמץ וטרחה, אבל לעומת התמודדות עם ילד חולה, זה ודאי דבר פשוט ונכון.


אין זה אומר כי חלילה מפרקים את הבית.


האמירה כי כל מה שה' נותן הוא לטובה, ודאי נכונה, אבל היא אינה במקום המאמץ וההשתדלות שלנו, אינה במקום העזרות ושימוש בעולם הרפואה והמאמץ וההשתדלות המוטלת עלינו.


גם החשש כי הדבר יערער את הבית ואת הזוגיות, מענה בצידה, שכן אם הדבר יביא עימו אתגרים, ניתן מענה וליווי כוח ותמיכה להתמודד.


אבל מעבר להכל, חשוב לזכור כי הסבירות שתהיה בעיה של נשאות זהה קטנה מאוד, אין זה מפקיע את חובת המאמץ וההשתדלות, אבל, רוב רוב הסיכויים כי הכל יהיה בסדר.


עוד הרחבה לכך אפשר לקרוא כאן


ב. התניה לטיפול ראשוני בבדיקות סקר גנטיות- על אף פתיחת דברי, והאמירה כי נכון בהחלט לבצע את הבירור הזה, ההתניה והמנעות מטיפול מצד הרופא, אינה נכונה לענ"ד לא במישור האתי, לא במישור החוקי ולא במשור המהותי.


ראשית אין כל הנחיה ככל שאני מכיר להמנעות מביצוע טיפול ראשוני רך (טיפולים מלאים יותר יש כללים בחלק מבתתי החולים אכן להתנות בביצוע בירור סקר גנטי), והרופא אכן יכול להסביר, וכך ראוי, להפנות להמשך קבלת מענה, להחתים אתכם מצד ההיבט החוקי והפורמלי, אבל, התנייה להבנתי אינה ראויה ופטרוניף אף שודאי מגיעה ממקום טוב ורצון לנקוט באחריות. הסבירות כפי האמור לעיל כי תהיה בעיה קטנה, ואין זה מפקיע את ההמלצה שאכן לבצע, אבל מצד שני, אין זה מצדיק התניה וחוסר כיבוד עולמו של הזולת.


אבל כפי האמור, אנחנו בהחלט ממליצים במישור האמוני וההלכתי לבצע את הבירור.


ג. סידור הביוץ - איני יודע אם ניתן לך אבחון של שחלות פולוציסטיות וכן לא מצויין כאן בני כמה אתם, אבל פרק זמן של חצי שנה בו מנסים להרות, עם מחזורים לא סדירים הוא אכן סיבה להתחיל ולנסות להסדיר, אבל בדרכ בשלבים אלו נמליץ קודם לנסות להסדיר באופן טבעי ורק אחכ להתערב באופן תרופתי.


יש דרכים טבעיות ויעילות באופן יחסי להסדרת המחזורים בדרכים טבעיות וכדאי לקבל לכך המלצות, ואם אינכם בגילאים מבוגרים, הרי שנכון להתחיל לפעול באופן הזה.


מוזמנים גם כמובן לדבר עימנו ישירות למכון פועה ונשמח לסייע 026515050


בשורות טובות


אודי רט


רב יועץ ופוסק מכון פועה


יש לכם שאלה?

דילוג לתוכן