האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

טבילה ביום (השמיני!) במבצע עם כלביא

שלום. הבלנית שלנו ביקשה אישור רב על מנת לאפשר לנו טבילה ביום. נציין שהלילה היה אמור להיות ליל הטבילה ומחר כבר היום השמיני. הצורך בטבילת יום: בשל ריבוי השיגורים בשעות הערב והחשש הגדול להיקלע לאירוע, במיוחד בזמן הנסיעה אל המקווה או אחריו. לא רצינו לפנות אל רב הקהילה, זה מביך, נודה על אישור שלכם. תודה רבה, ובשורות טובות.

תשובת הרב אודי רט

רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,


הגמרא  במסכת נידה דף סז, מעלה את השאלה של טבילה ביום ומעלה כמה מצבים בהם היתה תקנה לטבול ביום השמיני (ולא ביום השביעי!) משום מצבי סכנה וסיכון.


בפוסקים מופיע הסתייגויות שונות, שכן זמנה של הטבילה הוא בלילה ולא ביום, וברור כי טבילה ביום השמיני נועדה למצבים בהם הטבילה בלילה יש בה סכנה או אונס ואין אפשרות של טבילה בלילה באופן בטוח.


ולכן, במציאות הנתונה בה אנחנו נמצאים כעת, של ריבוי אזעקות בשעות הערב, וחשש מוגבר וממשי ואמיתי בפרט באיזורים במרכז הארץ והחשש לצאת הוא אמיתי ורמת הסיכון מוגברת, ולכן טבילה למחרת, ביום השמיני היא אפשרית ונכונה לעת הזו.


בעת טבילה ביום השמיני יש להקפיד על הכללים ההלכתיים, ובהם הצנעת הטבילה, והמנעות מייחוד עד לערב. וזאת משום תקנת סרך ביתה וקיום הדין היסודי.


יחד עם זאת, יש משמעות למרא דאתרא, ובכל מקום, מנהל ומעריך את מצב הסיכון והיכולת למענה ומיגון אחראי, וממילא בוודאי במקוואות בהם יש מיגון בסמוך למקווה, ויש אפשרות לטבול בעת הנכונה, יש לאפשר זאת בבטחה וכאשר הדבר אפשרי באופן סביר, גם לא לפתוח את הפתח לטבילה ביום ללא אבחנה וללא שיקול דעת.


ולכן, למעשה במצב האמור, לאור שאלתך, באם אין רב שיוכל לתת תשובה והנחיה למקומכם, אפשרי אכן ללכת לטבול בשעות היום תוך הקפדה על האמור לעיל. ובמקומות בהם יש רב המכיר את המצב והמרחב נכון כי הוא יתן את המענה וההכוונה מתוך היכרות עם המציאות הפרטנית בכל מקום.


יהי רצון כי הקב"ה ישמור ממרום, ובצד התפילה לשלום כוחות הבטחון וחיילנו בכל מקום שהם נשמור אנחנו על הכללים וההנחיות כפי הנדרש.


בשורות טובות לכל בית ישראל


אודי רט


רב יועץ ופוסק מכון פועה


יש לכם שאלה?

דילוג לתוכן