רציתי לשאול אני בשבעת נקיים וממש קשה לנו העניין של להיות אסורים. האם מותר נגיעה כדי שחלילה לא להכשל במעשה חמור יותר?
רציתי לשאול אני בשבעת נקיים וממש קשה לנו העניין של להיות אסורים. האם מותר נגיעה כדי שחלילה לא להכשל במעשה חמור יותר?
שלום וברכה,
ראשית ישר כוח גדול על הפניה. עצם הפניה מראה את הרצון שלכם לשמור על ההלכה, לקבל כלים ובצד זה מכירים בקושי שנמצא בביתכם.
בטרם אענה תשובה, אתחיל מ"הכשל הלוגי" הנמצא כאן, מגע כאשר הוא טוב, מביא את הרצון למגע משמעותי יותר, זה טבעי, זה בריא וזה נכון.
ולא בכדי חכמים תחמו את המעבר בין בין איש לאשה בכלל בעולם בכלל (להוציא אב אל ביתו ואם אל בנה) כי כל מגע יהא אסור ולו המגע הקל ביותר, שכן אין אפוטרסופוס לעריות, וצאו וראו מה קורה בעולם היום.
גם בין איש לאשתו, כל מגע וגם הקל יש בו עולמות שלמים של חיבה וקרבה, של טוב ואהבה, של רצון ורגישות, גם המגע הקל ביותר, אפילו שהוא טכני נראה אחרת כאשר יש טוב ושלום בינהם לבין מצב בו יש ריחוק וקושי ומתח ואז בדרכ גם ימנעו ממגע אפילו בהושטת דברים קלים בינהם.
מגע של חיבה בין בני הזוג, אומנם יש מחלוקת בגדרו האם הוא איסור תורה או איסור דרבנן, אבל אין ספק כי הוא אסור, וכך נפסק בשולחן ערוך (עד לכדי דיון האם הבעל הרופא יוכל לבדוק את הדופק של אשתו, מגע שהוא אמור להיות מוגדר כטכני ועם מטרה ייעודית).
בצד זה, אתם מעלים את הקושי, ומציבים בצידו הנחת יסוד האומרת כי המגע עצמו יביא לכדי מניעת איסורים חמורים יותר, מהם האיסורים החמורים יותר שיקרו בשל כך? האם ברור כי הנחת יסוד זו נכונה או אולי להיפך, דווקא המגע יגרום לכך שיהיה רצון לעוד, אולי לא בשלב הראשון, אבל משזה יפרץ הרי שזה יביא לצורך שמקורו במקום של אמת וקרבה, אבל פורץ את גבול.
יש עוד לשאלות כמובן שאלות רבות, מה הצורך כעת במגע, וכיצד ניתן לתת לו מענה באופן אחר שיתן מענה בנפש, כיצד בונים את הקשר הזוגי ואת התמיכה, ואת ביטוי האהבה בינכם גם כאשר אסורים וגם כאשר אין אפשרות למגע, אלו מאפשרים לזוג להרחיב את עולמם, להרחיבו מעבר לעולם הפיזי ולאפשר למגע לעלות קומה ולנפש לפרוח עוד.
גם במצבים פרטניים וייחודים יש לבחון את הדברים ולראות כיצד סוללים ועוזרים בכל מקרה לגופו ומאתרים את הקושי העיקרי ואיך נותנים לו מענה, ומתוך כך בונים.
אין לי ספק כי אפשרי לחבר בין הדברים, לשמור על ההלכה, לא לפרוץ את הגבולות לא רק מחשש שמא הפריצה תביא לתקלה ואיסור חמור יותר, או אי הפריצה תביא לאיסור חמור יותר, אלא כדי לשמור על דרכה של תורה, על הקרבה ומתוך כך גם להרחיב את המקום של הנפש ושל החיבורים הזוגיים.
למען הסר ספק, איני רואה היתר או פתח להיתר, למגע בעת שאסורים, אבל, אל לנו להשאר בשורת הדין התחומה אלא להבין לעומק הדברים ומתוך כך לסלול את הכוחות בנפש ובקשר הזוגי, כך ששמירת ההלכה ביופיה תהיה בביתכם, ושמירה על הזוגיות ועל החום והקשר תהיה נחלתכם.
מעבר לאמור כאן, פעמים רבות טוב להיוועץ באנשים מסביב, יכולה להיות זו רבנית או מדריכת כלות, אפשר להעזר בקו המענה הנשי שלנו בשעות הערב (יש מענה נשי בתחום האישות והסובב, ומענה נשי בתחום הפוריות והסובב), אפשר לדבר עם אחד הרבנים המשיבים במכון, לעיתים, טוב ונכון להעזר ביעוץ מקצועי בתחום הנפש ולקבל כלים להתמודדות, ומתוך כך לצמוח, אישית, זוגית ומשפחתית.
אם תרצו להעמיק את הבירור, מוזמנים ליצור עימנו קשר למכון פועה ונשמח לסייע.
ברכת שמים בביתכם ובהצלחה רבה בדרך
אודי רט
רב משיב מכון פועה
אני בת 41 עם תינוקת בת שנתיים ואחרי 2 הפלות,מנסה כבר חצי שנה להכנס להריון נוסף, אני חושבת שהביוץ שלי מתחיל מוקדם לפי סטיקים שבדקתי, לכן אשמח לאישור מהרב ללכת למקווה אחרי 2 ימים נקיים. בברכה,
….
שלום וברכה אני שבועיים
לוקחת כדורי דיאמילה היום הופיע לי דימום קל….
1.אתמול איחרתי באיזה שעתיים. אולי בגלל זה??
2
ומה לגבי זה סופרים 7 נקיים .כל הדינים?
3. האם להמשיך לקחת את הכדור שרואים דימום במשך כל הימים?
שלום הרב,
אני שנה וחצי אחרי לידה, לוקחת מאז הלידה פומיניק, הפסקתי להניק לפני כ4 חודשים.
כל עוד הנקתי לא היו לי דימומים כלל, ומאז שהפסקתי להניק יש לי מידי פעם ימים עם כתמים, לפעמים בצירוף של כאבי בטן.
אני משתדלת לקחת את הגלולה בזמן אבל קורה שאני מפספסת והכתמים לפעמים סמוכים לימים בהם איחרתי לקחת.
בעיקרון, הכתמים לא אסרו אותי עד כה, זה לא דימום בהיקף של מחזור ואני מקפידה על כל אמצעי הזהירות כדי לא להאסר. יחד עם זאת אני תמיד בחשש פנימי שאולי מדובר במחזור ואני מתנהלת לא נכון (אומנם לא מדובר בדימום מסיבי כמו מחזור אבל בגלל הצירוף של הכאבים ובגלל שלפעמים זה כמה ימים רצוף, זה העלה לי חשש)
מצד שני חוששת לאסור את עצמי ואחר כך יהיה מורכב לטהר בגלל אותם כתמים.
האם יש שלב שבו ראוי "לאסור" את עצמי?
אנחנו ספרדים שנוהגים על פי הרב עובדיה יוסף.
תודה רבה
כבוד הרב שלום,
יצא לי בדיקת ביוץ חיובית ברביעי חמישי שישי שזה לפי מה שראיתי אומר שהביוץ כנראה היה בשבת.
האם זה אומר שבעלי ואני צריכים לנהוג דיני פרישה בשבת שלאחר שבועיים? כי הבנתי שהווסת מגיעה שבועיים לאחר ביוץ.
אם זה משנה, בעלי בדיוק חוזר מהצבא אחרי שבועיים…
תודה מראש!
שלום אני בשבעה נקיים מחר צריכה לטבול. היה לי כתמי דם בתחתונית. בדיעבד הרגיש לי שכן הייתה הרגשה
אבל ראיתי שיש לי פצע חיצוני במקום ויותר סביר לי שזה משם. עשיתי בדיקה עם עד שיצאה נקי. האם אוכל לטבול?
שלום רב
בת של חברה ממשפחה דתיה נאנסה על ידי אדם שמכירה.
כתוצאה מהאונס, נדבקה במחלת ההרפס.
שנים שלא גילתה זאת לאף אחד, סחבה את הכאב לבד, הסתגרה ונאטמה במיוחד כאשר הגיעו אליה הצעות לשידוכים.
משלא יכלה לסבול יותר, סיפרה זאת למשפחה.
היא אמרה שהיא לא רוצה להתחתן כיון שיכולה להדביק יהודי אחר.
האם גורל הילדה הזו אכן לא להתחתן?
במידה ותצא לשידוכים, האם נכון להעלות את כל הסיפור הזה?
איך מפה ואילך מתנהגים?
מדובר בילדה שכל חייה למדה בבית ספר לבנות, ילדה תמימה וטובת לב.
שלום וברכה,
אני מניקה פעוטה בת שנתיים וחודשיים ב"ה, נוטלת גלולות סרזט. בחודש האחרון אני עם דימומים בכמויות שונות, מתמעטים ושוב חוזרים. אך לא פוסקים לגמרי.
האם הרב מציע מעבר לגלולה משולבת? אם כן מה מומלץ?
ברור שאין סיכון בבדיקה, אני כתבתי שזה יוצר לחץ על ההורים לבצע הפלה שלא כדין, על ידי גורמים רפואיים שאינם חוששים להלכה.
לכן חשוב לי לדעת איזה צורך קיים בבדיקה זו מעבר לבירור השאלה על תסמונת דאון?
מה הכוונה לנהל את ההריון? במה מדובר?
אגב, חבל שאין לכם אפשרות של תגובות לתשובות כך ניתן יותר לברר נושא עד תומו.
יישר כח
ראיתי שאתם ממליצים שקיפות עורפית, יש לכך סיבה רפואית? הרי סוף סוף עיקר המטרה זה לברר תסמונת דאון שאינה מתירה הפלה.
אשמח לתשובה כי כתבתי באתר דין להמנע מבדיקה זו והפנו אותי לתשובתכם השונה.
תודה
עשיתי התקן הורמונלי לפני חודשים אולי חודש וחצי. קיבלתי מחזור וביום שישי נראה שהפסיק ועשיתי בדיקה. בשבת על התחתון וגם עד היום יום שלישי. הכל נראה תקין. אבל פעם ב…. כשאני יעשה בדיקה יש קצת דם. לא אמור להיות לי כבר מחזור. ואני רוצה כבר ללכת לטבול. האם אני עדיין אסורה? זה לא גם שיש לי שם מחזור. ואני עם התקן