היי, אשמח לדעת מה העדיפות לבחירת תורם זרע יהודי או גוי? ומה השלכות ההלכתיות בנושא מבחינת ברית וחיתון
היי, אשמח לדעת מה העדיפות לבחירת תורם זרע יהודי או גוי? ומה השלכות ההלכתיות בנושא מבחינת ברית וחיתון
שלום וברכה,
שאלות מעין אלו מקפלות בתוכם עולמות שלמים, חלומות וכמיהות, אכזבות ולא פעם גם שברון לב.
ובצד ראיית עולמו של הפרט, בצד הרצון למצוא פתרונות לאדם הפרטי, עלינו גם לראות את המבט הרחב, המבט אותו מכוונת אותנו התורה, המבט שמכוונים אותנו חזל.
אנחנו מוצאים לא מעט התייחסות בדברי חזל אל חשיבות הבית, אל סדרי הקידושין וכינון הבית, עד כדי כך, שגם במצבים שיש אולי ספק קידושין, אומרים חזל ונפסק להלכה בהיבטים שונים, כי "כל המקדש אדעתא דרבנן מקדש", עד לכדי הפקעת קידושין במצבים מסויימים.
ספר החינוך פותח במצווה הראשונה שהיא מצוות פריה ורביה, וכותב כי בגינה מתקיימות כל המצוות בעולם, וזוכה האדם להיות שותף עם הקב"ה בבניין העולם.
דרך הבאת ילדים לעולם, בדרכה של תורה, היא בהקמת בית.
ואומנם, באים אנו לכדי התנגשות בין האדם הפרטי ומצוקתו, לבין תפישות העולם, התמודדות גדולה ורחבה.
בוחרים אנו בהכוונת חזל בהיבטים אלו, מתוך הכוונת גדולי התורה והפוסקים, ראיית הרוחב והעומק של המשפחה, אף שיש כאן אכן מצוקה גדולה פרטנית ואישית.
רוב מוחלט של הפוסקים נוקטים כי אין להתיר הורות באופן זה שלא על ידי הקמת הבית, אומנם, מעבר לכך, ודאי שכאשר עושים זאת וזה נעשה עם תרומה מהארץ של זרע יהודי, הדבר עלול גם לייצר בהמשך הדרך שאלות קשות של ייחוס עד לכדי ספקות לא פשוטים (ובכלל זה מעמדו של הילוד שאין יודעים מי אביו מה שמוגדר בהלכה כשתוקי), שכן אין במדינת ישראל מעקב אחר התרומות הניתנות ובפרט לא מעקב אחר הילדים שנולדים, ואין בקרה מסודרת (כל מקום יש לו מדיניות שלו עצמאית אם וכמה נותן לכמה ילדים אבל אין באמת בקרה וסנכרון) ומעבר לכך, הדבר עלול להוביל ומי יודע אם לא הוביל כבר למצב של נישואין בין אחאים וממילא כניסה למצבי ממזרות חלילה.
ולכן, מעבר להיבט של עצם הדבר עצמו, כאשר אנחנו נצרכים אצל זוגות נשואים לתרומת זרע, ויש אכן העזרות במצבי קצה בפתרון זה, הדבר יעשה על ידי תרומת זרע של אינו יהודי.
אומנם, הדברים נכתבים וראוי כי בסוף אלו יבואו לידי ביטוי בשיח מעמיק ומותאם.
ברכת שמים בעה
אודי רט
רב יועץ ופוסק מכון פועה
אני 4 שבועות לאחר לידה.
מתי כדאי להתחיל עם סרזט?
אני הבנתי שאתם ממליצים על להתחיל אחרי המקווה
האם זה לא עושה דימום לתקופה ערוכה?
שלום וברכה
אני רווקה בת 41 כמעט ורוצה לעשות את תהליך ההפריה והבאת ילד מתרומת זרע.
אני יודעת שצריך לבדוק שהתורם יהיה גוי ( הכוונה אמא שלו לא יהודיה) האם מוצא האב משנה? שיהיה גם גוי או שיהיה יהודי ?
ושאלה נוספת -איך אני מקבלת אישור יהדות לילד שיוולד בעז״ה
שלום. אני אמורה לחבר 2 חפיסות ב7 ימים הנקיים שלי לפני החתונה ואני חוששת מכתמים
האם כדאי לעשות את החיבור קודם או שלא?
אורך הוסת 5 ימים בדרכ
כל 24 יום בערך
לפי החישוב יוצא שתמיד הביוץ לפני הטבילה , מה ניתן לעשות ?
שלום הרב!
האם מותר לי לטבול עם לק ג׳ל שעשיתי ביום הטבילה/ערב לפני, כמובן בהקפדה שיהיה שלם ללא רווח בין הלק לתחילת הציפורן, לפי הרב מרדכי אליהו?
והאם זה לכתחילה או בדיעבד?
תודה רבה!
שלום,
בט' באב וביום כיפור אהיה בע"ה בשליש השלישי להיריון. נמצאת במעקב היריון בסיכון, אך ב"ה הכול תקין.
הרופא לא פסל צום באופן מוחלט, אך אמר שלא ממליץ, בטח לא בלי מים.
כיצד לנהוג?
א. לידיעתכם – מופיעה כותרת כזאת באתר, אך התשובה אינה מופיעה.
ב. בדקתי בספר החדש של מכון פוע"ה ואני רואה שהתשובה מורכבת…
אם זאת, אני רוצה לדייק שאלה נוספת.
מה ההתייחסות *לקריאה* לדולה בשבת באמצעות טלפון (והאם יש העדפה לצילצול או הודעה) בהינתן שהיא גרה במרחק הליכה מבי"ח ואינה צריכה לנסוע לשם כך?
אישתי בשבוע 9 לאחר שלוש בדיקות אולטרסאונד שתיים אצל רופא אחד והשלישי אצל רופא בכיר יותר, שלושת הבדיקות הראו על שק הריון ריק ( אין עובר) ובשתי בדיקות האחרונות החל דימום מסביב לשק ההריון.
הרופא הבכיר נתן מרשם לכדורים שמפסיקים את ההריון.
האם מותר לקחת אותם על מנת להפסיק את ההריון?