היי, אשמח לדעת מה העדיפות לבחירת תורם זרע יהודי או גוי? ומה השלכות ההלכתיות בנושא מבחינת ברית וחיתון
היי, אשמח לדעת מה העדיפות לבחירת תורם זרע יהודי או גוי? ומה השלכות ההלכתיות בנושא מבחינת ברית וחיתון
שלום וברכה,
שאלות מעין אלו מקפלות בתוכם עולמות שלמים, חלומות וכמיהות, אכזבות ולא פעם גם שברון לב.
ובצד ראיית עולמו של הפרט, בצד הרצון למצוא פתרונות לאדם הפרטי, עלינו גם לראות את המבט הרחב, המבט אותו מכוונת אותנו התורה, המבט שמכוונים אותנו חזל.
אנחנו מוצאים לא מעט התייחסות בדברי חזל אל חשיבות הבית, אל סדרי הקידושין וכינון הבית, עד כדי כך, שגם במצבים שיש אולי ספק קידושין, אומרים חזל ונפסק להלכה בהיבטים שונים, כי "כל המקדש אדעתא דרבנן מקדש", עד לכדי הפקעת קידושין במצבים מסויימים.
ספר החינוך פותח במצווה הראשונה שהיא מצוות פריה ורביה, וכותב כי בגינה מתקיימות כל המצוות בעולם, וזוכה האדם להיות שותף עם הקב"ה בבניין העולם.
דרך הבאת ילדים לעולם, בדרכה של תורה, היא בהקמת בית.
ואומנם, באים אנו לכדי התנגשות בין האדם הפרטי ומצוקתו, לבין תפישות העולם, התמודדות גדולה ורחבה.
בוחרים אנו בהכוונת חזל בהיבטים אלו, מתוך הכוונת גדולי התורה והפוסקים, ראיית הרוחב והעומק של המשפחה, אף שיש כאן אכן מצוקה גדולה פרטנית ואישית.
רוב מוחלט של הפוסקים נוקטים כי אין להתיר הורות באופן זה שלא על ידי הקמת הבית, אומנם, מעבר לכך, ודאי שכאשר עושים זאת וזה נעשה עם תרומה מהארץ של זרע יהודי, הדבר עלול גם לייצר בהמשך הדרך שאלות קשות של ייחוס עד לכדי ספקות לא פשוטים (ובכלל זה מעמדו של הילוד שאין יודעים מי אביו מה שמוגדר בהלכה כשתוקי), שכן אין במדינת ישראל מעקב אחר התרומות הניתנות ובפרט לא מעקב אחר הילדים שנולדים, ואין בקרה מסודרת (כל מקום יש לו מדיניות שלו עצמאית אם וכמה נותן לכמה ילדים אבל אין באמת בקרה וסנכרון) ומעבר לכך, הדבר עלול להוביל ומי יודע אם לא הוביל כבר למצב של נישואין בין אחאים וממילא כניסה למצבי ממזרות חלילה.
ולכן, מעבר להיבט של עצם הדבר עצמו, כאשר אנחנו נצרכים אצל זוגות נשואים לתרומת זרע, ויש אכן העזרות במצבי קצה בפתרון זה, הדבר יעשה על ידי תרומת זרע של אינו יהודי.
אומנם, הדברים נכתבים וראוי כי בסוף אלו יבואו לידי ביטוי בשיח מעמיק ומותאם.
ברכת שמים בעה
אודי רט
רב יועץ ופוסק מכון פועה
שלום, אני 5 חודשים אחרי לידה התחלתי לא מזמן לשלב גם מטרנה מעבר להנקה.. אני לוקחת דיאמילה בערך 4 חודשים ויומיים לא לקחתי כי שכחתי את הכדורים בבית. קמתי היום עם קצת רגישות בבטן התחתונה כמו לפני מחזור. השאלה שלי אם להמשיך את הכדורים כרגיל? או שצריך לחכות כמה ימים ואז לקחת שוב.
תודה רבה
שלום כבוד הרב,
טבלתי במקווה היום ובשל לחץ של זמן מצד הבלנית לא הספקתי לעשות צרכיי לפני הטבילה. מציינת שהיה לי צורך מועט אך היה ביכולתי כן להתאפק עד לאחר הטבילה. מציינת גם שהמקום לא היה מכווץ בשעת הטבילה עצמה ואף בדקתי והיה נקי לחלוטין.
לאחר הטבילה היה לי מעט יותר צורך להתפנות וחוששת מאוד שכעת טבילתי לא היתה כשרה.
זכרתי שבעבר כתבת לי שלגבי מתן שתן אין בעיה, השאלה האם תשובה זו כוללת גם את המצב הנוכחי.
אשמח למענה, תודה רבה!
היי כבוד הרב,
אני בהיריון בת 40 ועוד חודש אמורה לבצע בדיקת מי שפיר. הרב שלי אמר שזה מיותר והרופא נשים אמר לי שצריכה דחוף לעשות מפאת גילי. האם לבצע את הבדיקה?
שלום
שמי …. ב״ה אני בהריון 6 אחרי 5 קיסרי זה אומר שזה יהיה הקיסרי ה 6 שלי
לפני ההריון ניסיתי כל מיני המצאי מניה שלא עזרו לי..
מלחיץ אותי הנושא של עוד הריון אחרי ההריון הזה כי זה מסכן גם ככה ההריון הזה הוא הריון בסיכון והרופאה אומרת שיש פחד לקריע ברחם
מה מומלץ לעשות אחרי הלידה הזו? האם לפי הלכה מותר לקשור חצוצרות בסיטואציה הזו?
אישה שמרגישה קבוע (למעלה מ3 פעמים) כאבי בבטן התחתונה לפני המחזור. אולם הופעת המחזור לאחר הכאבים לא קבועה והיא נעה בין אותה בעונה, לבין יומיים לאחר מכן.
א. האם בכלל זה נחשב וסת הגוף? אם לא, באיזה תחום זמנים של הופעת המחזור לאחר הכאבים היא כן תיחשב כוסת הגוף?
ב. מתי חלה עליה חובת בדיקה?
ג. האם מותר לקיים יחסי אישות לאחר בדיקה?
התחתנתי לפני שלושה חודשים והשתמשתי בנובה רינג ואחכ מדבקות,
כעת אני רוצה להפביק למנוע כדי ולהכנס להריון.
רציתי לשאול האם לוקח לגוף זמן להתנקות מהמניעה או שאפשר ישר להכנס להריון?
תודה רבה
שלום,
אני טסה לחופשה של 3 חודשים ורציתי להתייעץ לגבי אמצעי מניעה.
אני מעדיפה להימנע מגלולות או אמצעים שניתנים דרך הדם, ומעוניינת לבדוק את האפשרות של נובהרינג או פתרון אחר דומה.
רציתי לשאול האם מבחינת אורך הזמן זו אפשרות מומלצת ובטוחה, והאם יש המלצה אחרת שיכולה להתאים לתקופה הזו.
תודה רבה מראש!