היי, אשמח לדעת מה העדיפות לבחירת תורם זרע יהודי או גוי? ומה השלכות ההלכתיות בנושא מבחינת ברית וחיתון
היי, אשמח לדעת מה העדיפות לבחירת תורם זרע יהודי או גוי? ומה השלכות ההלכתיות בנושא מבחינת ברית וחיתון
שלום וברכה,
שאלות מעין אלו מקפלות בתוכם עולמות שלמים, חלומות וכמיהות, אכזבות ולא פעם גם שברון לב.
ובצד ראיית עולמו של הפרט, בצד הרצון למצוא פתרונות לאדם הפרטי, עלינו גם לראות את המבט הרחב, המבט אותו מכוונת אותנו התורה, המבט שמכוונים אותנו חזל.
אנחנו מוצאים לא מעט התייחסות בדברי חזל אל חשיבות הבית, אל סדרי הקידושין וכינון הבית, עד כדי כך, שגם במצבים שיש אולי ספק קידושין, אומרים חזל ונפסק להלכה בהיבטים שונים, כי "כל המקדש אדעתא דרבנן מקדש", עד לכדי הפקעת קידושין במצבים מסויימים.
ספר החינוך פותח במצווה הראשונה שהיא מצוות פריה ורביה, וכותב כי בגינה מתקיימות כל המצוות בעולם, וזוכה האדם להיות שותף עם הקב"ה בבניין העולם.
דרך הבאת ילדים לעולם, בדרכה של תורה, היא בהקמת בית.
ואומנם, באים אנו לכדי התנגשות בין האדם הפרטי ומצוקתו, לבין תפישות העולם, התמודדות גדולה ורחבה.
בוחרים אנו בהכוונת חזל בהיבטים אלו, מתוך הכוונת גדולי התורה והפוסקים, ראיית הרוחב והעומק של המשפחה, אף שיש כאן אכן מצוקה גדולה פרטנית ואישית.
רוב מוחלט של הפוסקים נוקטים כי אין להתיר הורות באופן זה שלא על ידי הקמת הבית, אומנם, מעבר לכך, ודאי שכאשר עושים זאת וזה נעשה עם תרומה מהארץ של זרע יהודי, הדבר עלול גם לייצר בהמשך הדרך שאלות קשות של ייחוס עד לכדי ספקות לא פשוטים (ובכלל זה מעמדו של הילוד שאין יודעים מי אביו מה שמוגדר בהלכה כשתוקי), שכן אין במדינת ישראל מעקב אחר התרומות הניתנות ובפרט לא מעקב אחר הילדים שנולדים, ואין בקרה מסודרת (כל מקום יש לו מדיניות שלו עצמאית אם וכמה נותן לכמה ילדים אבל אין באמת בקרה וסנכרון) ומעבר לכך, הדבר עלול להוביל ומי יודע אם לא הוביל כבר למצב של נישואין בין אחאים וממילא כניסה למצבי ממזרות חלילה.
ולכן, מעבר להיבט של עצם הדבר עצמו, כאשר אנחנו נצרכים אצל זוגות נשואים לתרומת זרע, ויש אכן העזרות במצבי קצה בפתרון זה, הדבר יעשה על ידי תרומת זרע של אינו יהודי.
אומנם, הדברים נכתבים וראוי כי בסוף אלו יבואו לידי ביטוי בשיח מעמיק ומותאם.
ברכת שמים בעה
אודי רט
רב יועץ ופוסק מכון פועה
שלום הרב,
אנחנו מנסים להיקלט להריון. אשתי עושה בדיקת ביוץ והוא יוצא פחות או יותר בזמן הטבילה. אם מקיימים את המצווה בליל הטבילה, האם יש עניין לקיים את המצווה בשתי הלילות הבאים כדי להגדיל את הסיכוי לקליטת הריון? או שהיות והזרע נשאר 3 ימים (ניראה לי), אז זה "מספיק".
ועוד דבר, אני יודע שכתוב שקליטת הריון בליל טבילה או בליל שבת מסוגלת להוריד נשמה גבוהה ואני רוצה את זה. מצד שני אשתי יכולה להשתוקק בלילה אחרי הטבילה או אחרי יומיים כשעדיין יש סיכוי לקליטת הריון. במקרה כזה, אסור לי להחמיר. בכל זאת קצת פחות זורם לי. אשמח אם הרב קצת יכוון אותי בסיטואציה הזאת.
תודה
בעלי ואני מותרים כבר כמה חודשים פחות משבועיים. אני מקבלת ווסת יומיים לפחות לפני שמגיעים לשבועיים שאנו מותרים. דבר זה מתסכל מאוד ולא מבינה מה הסיבה. הפסקתי גלולות כבר לפני כמעט חצי שנה. לפני זה הייתי עם גלולות כמה חודשים ויש לנו שני ילדים צמודים. אז בשנתיים שלוש האחרונות זה פעם ראשונה שאני הרבה זמן במחזוריות "טבעית". ולא מבינה למה הוסת מגיעה ככ מוקדם. גם הביוץ יוצא גבולי מבחינת השבעה נקיים ומרגישה שאנחנו מפסידים מכאן ומכאן. אשמח לעצה מה אפשר לעשות בנידון. תודה רבה מראש
שלום הרב,
יש אצלי במשפחה גן (BRCA) שמעלה את הסיכויים לחלות בסרטן בגיל צעיר יחסית ל"ע (אמי נפטרה מכך). כעת התחתנתי והשאלה היא איך ראוי לנהוג, האם למנוע ילדים עד לקבלת תשובה אם אני נשא של הגן, ואם אקבל תשובה חיובית, האם עדיף למנוע ילדים או לבצע הפריה חוץ גופית, או לא לעשות משהו מיוחד ולהביא ילדים באופן טבעי? אנחנו רוצים בעז"ה משפחה ברוכת ילדים ומעדיפים שלא למנוע הריון כל עוד זו ההלכה.
תודה רבה מראש
שלום וברכה.
בנטילת סרזט היה לי כתם על תחתון כהה בגודל של כחצי שקל. בנגיעה בכתם עבר לי לאצבע מעט מהצבע.
זה קרה לפני זמן ולא ייחסתי לזה בעייתיות, ופתאום התעוררה אצלי השאלה האם זה בעייתי? אשמח למענה מה לעשות
שלום רב,
התחלתי לפני יומיים לספור שבעה ימים נקיים.
היום הופיע על התחתונית הלבנה כתם לא גדול בצבעים בורדו/חום. בבדיקת טהרה יצא נקי. האם צריך לספור מחדש ? אני לוקחת כדורים לביוץ שיכולים לגרום להפרשות.
בנוסף, האם יש אפשרות לשלוח כאן באתר תמונה של הכתם להתייעצות אנונימית ?
תודה 🙏🏻
רציתי לשמוע כמה אפשרי מבחינה הלכתית למנוע הריון לפני ילד ראשון במקרה שהגבר חושש מכך מצדה ישר אחרי החתונה
שלום, אישתי לאחר לידה ראשונה עברה ניתוח קיסרי, ואמרו לנו בבית חולים לא להיכנס להריון במשך שנה כי זה יכול להיות מסוכן מבחינת הרחם והצלקת. איזה אמצעי מניעה מבחינה הלכתית מותרים?
מציין כי אשתי מניקה, לא לקחה מעולם גלולות (לא יודעת לבלוע כדורים וגם לא רצתה להכניס לגוף הורמונים ).
איזה אמצעי מניעה יכןל להיות רלוונטי לנו שהוא כמובן מתאים גם להנקה?
והאם יש פתרון חד פעמי לעכשיו (סיימה משכב לידה ואמורה לטבול)
האם קונדום תופס?
ב"ה יש לנו 9 ילדים
האם אני צריכה לחשוש מהריון נוסף אם בעוד חודשיים אני בת 41?
יש לי המון חששות ומנגד רצון להריון נוסף, חוששת בעיקר מבעיות בעובר יותר מבעיות אצלי…
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?