הי,
האם מותר לחייל שרוצה צאצאים במידה והוא נהרג (חס ושלום) להקפיא זרע לפני שהוא נכנס להילחם באיזור מסוכן?
אם כן, האם יש תנאים מסוימים?
אשמח לשמוע תשובה מלאה עם סימוכים.
תודה רבה מראש
הי,
האם מותר לחייל שרוצה צאצאים במידה והוא נהרג (חס ושלום) להקפיא זרע לפני שהוא נכנס להילחם באיזור מסוכן?
אם כן, האם יש תנאים מסוימים?
אשמח לשמוע תשובה מלאה עם סימוכים.
תודה רבה מראש
שלום וברכה,
ראשית אנחנו מברכים את כל חיילנו כי יצאו לשלום ויחזרו לשלום, יזכו לעשות את מלאכתם בעוז וובגאון, יהיו נחושים וגאים על הזכות העצומה שיש בידיהם להיות שליחים של כלל ישראל.
כל מי שזוכה לשרת בעת הזו, זוכה להיות שותף בתקופה גדולה בהיסטוריה הלאומית שלנו כעם ישראל.
הזכות הזו מחוברת גם למחוייבות שלנו אחד אל השני, אל המשפחות ואל כלל ישראל, כולנו יחדיו.
יחד עם זאת, הדרך בה אנחנו רוצים לשמר את הזיכרון, לשמר את המורשת של האדם צריכה להיות באופן שלא ייצור חלילה קושי או נזק, שיאפשר גם לבני המשפחה אפשרות לזכור, לנצור, אבל גם להמשיך קדימה במהות של ההמשכיות.
והידיעה הגדולה מכל עבור החייל שזכה להיות קדוש ולמסור נפשו על תקומת העם והארץ, על קידוש ה', הידיעה כי בזכותו ובזכות חבריו הלוחמים, אנחנו ממשיכים כאן את החיים, היא הערך הגדול מכולם.
איננו שוכחים את הנופלים, וההמשכיות שלהם קורת ונשארת באופנים שונים.
ולעצם ההתייחסות לשאלה עצמה, מציאות בו ילד מגיע לעולם כאשר הוא במודע וידיעה יתום מאב, איננה פשוטה ומוגדרת בעולם "כאנדרטה חיה" או יתמות מתוכננת. מציאות בה אין סתימת גולל המאפשרת למשפחה לנצור, לכאוב, להתאבל אבל גם לאפשר להמשיך ולזכור ועם זאת להמשיך ולחיות ובצד אלו לעסוק במיזמי הנצחה וזכירה של האדם שזכה למסור את חייו עבורנו.
במישור ההלכתי, גם אם הטכנולוגיה הזו של יכולת שמירת זרע קיימת בשנים האחרונות, הסוגיא עצמה כבר נידונה בדברי הפוסקים וסביב שאלת חובת הייבום והחליצה חז"ל הניחו לנו יסודות גדולים.
וכאן, במישור ההלכתי המעיד על המהות גם, אנחנו פוגשים אמירה שמחד מצווה את החיים, מצווה את ההמשכיות ומצד שני גם מציבה גבולות מהותיים.
ילד שהורתו והפרייתו היו לאחר פטירת האב, באופן פשוט לא מתייחס אחר אביו. אומנם כיוון שיש בנושא זה גם צדדים שונים ויש מי מהפוסקים שסברו (הגרש"ז אויירבך והרב מאזוז) כי זרע שהוקפא מחיים הרי שהוא מתייחס כבנו אחריו (ולגבי הקפאות אחר המוות יש ספק מה יהא גדרו גם לשיטה זו), אבל מרבית הפוסקים רבים סברו כי אין שאלת ייחוס כלל ועובר שנוצר אחרי פטירת האב (חשוב לדייק שלא מדובר על מצב בו האמא כבר היתה בהריון אפילו ראשוני בכל רמה שהיא) הרי שאין הוולד מתייחס אחר אביו לא לכהונה או לוויה, אינו יורשו ולמעשה אינו מתייחס אחריו.
כבר אמרו חז"ל על הפסוק שפתותיו דובבות, כי אמירת שמועה בשם תלמיד חכם אחר מותו הרי זה המשכו "כל ת"ח שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר" (יבמות צז'), והנצחת הנפטר ובוודאי קדושי ישראל שנהרגו במלחמה, עליה נאמר הפסוק "וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת" (ישעיהו נו).
ובצד כל אלו, מבקשים אנחנו לומר, חיילנו הגיבורים יוצאים אל הקרב בתודעה של מוכנות למסור את הנפש אבל יותר מזה בתודעה כי יזכו ויחזרו בריאים בגופם ושלמים בנפשם.
ובטרם אחתום, אבקש להפנות לשתי תשובות המרוכזות כאן העוסקות בשאלה זו בזויות נוספות.
ומכאן לחתימה המהותית של הדברים,
רוצים אנחנו כי יצאו חיילנו בביטחון וברוגע, ואם מישהו חש כי הדברים מעלים קושי או שאלות וספקות, טוב ונכון לקבל את הסיוע על מנת לקבל את החוסן ואת הגבורה לדעת כי יוצאים ובעה חוזרים, בשלמות הגוף והנפש.
ונכון לחתום בדבריו של הרמב"ם בהלכות מלחמה המבטאים בעצמה גדולה את האמונה שלנו בדרכנו, את הגדולה של חיילנו ואת העצמה והחוסן שצריכים להיות בחזית ובעורף ואלו מחזקים את אלו ואלו למחזקים את אלו.
ונזכה בע"ה, בפרט בעת הזו שאנחנו נמצאים בשעות וימים גדולים לעם ישראל, רואים את הרוח הגדולה ואת העצמה הגדולה, את החוסן והכוח של צבאנו ושל חיילנו, את הגדולה והגבורה של לוחמינו ואת עוז רוחם.
"וּמֵאַחַר שֶׁיִּכָּנֵס בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה יִשָּׁעֵן עַל מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל וּמוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה וְיֵדַע שֶׁעַל יִחוּד הַשֵּׁם הוּא עוֹשֶׂה מִלְחָמָה וְיָשִׂים נַפְשׁוֹ בְּכַפּוֹ וְלֹא יִירָא וְלֹא יִפְחַד וְלֹא יַחֲשוֹב לֹא בְּאִשְׁתּוֹ וְלֹא בְּבָנָיו אֶלָּא יִמְחֶה זִכְרוֹנָם מִלִּבּוֹ וְיִפָּנֶה מִכָּל דָּבָר לַמִּלְחָמָה וְכָל הַמַּתְחִיל לַחֲשֹׁב וּלְהַרְהֵר בַּמִּלְחָמָה וּמַבְהִיל עַצְמוֹ עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה שֶׁנֶּאֱמַר אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם ...וְכָל הַנִּלְחָם בְּכָל לִבּוֹ בְּלֹא פַּחַד וְתִהְיֶה כַּוָּנָתוֹ לְקַדֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם בִּלְבַד מוּבְטָח לוֹ שֶׁלֹּא יִמְצָא נֶזֶק וְלֹא תַּגִּיעֵהוּ רָעָה וְיִבְנֶה לוֹ בַּיִת נָכוֹן בְּיִשְׂרָאֵל וְיִזְכֶּה לוֹ וּלְבָנָיו עַד עוֹלָם וְיִזְכֶּה לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא שֶׁנֶּאֱמַר כִּי עָשֹׂה יַעֲשֶׂה ה' לַאדֹנִי בַּיִת נֶאֱמָן כִּי מִלְחֲמוֹת ה' אֲדֹנִי נִלְחָם וְרָעָה לֹא תִמָּצֵא בְךָ וְגֵו' וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ. (רמב"ם הלכות מלחמה פרק ז')
יהי רצון כי יצאו כולם לשלום ויחזרו לשלום, ונזכה לראות במהרה בתקומת העם והארץ באחדות הלבבות ובחיבור כולם איש אל רעהו.
נזכה לראות בניצחון העם והארץ במלוא הכוח והעצמה.
אודי רט
רב יועץ ופוסק מכון פועה וקדושת החיים
שלום וברכה
השתמשתי בטבעת נוברינג במשך שנה,
הפסקתי את השימוש בו לפני כחודשיים. בחודש שעבר היה לי איחור של שבוע וחצי
והחודש אותו דבר אני באיחור כמעט של שבועיים.
בצעתי מס' פעמים בדיקת היריון ויצא שלילי.
אשמח לדעת מה עליי לעשות .
שלום,
אני חודשיים אחרי לידה ואני רוצה לקחת גלולות למניעת היריון.
בלידה הקודמת, הגלולות של ההנקה עשו לי הרבה כתמים, ומהר מאוד עברתי לגלולות המשולבות.
מאיזה גיל של התינוקת מומלץ להתחיל לקחת את הגלולות המשולבות כך שהפגיעה בחלב תהיה מועטה או לא תהיה כלל?
תודה רבה
שלום, בעלי שבועיים במילואים כבר ויחזור בחמישי הקרוב, המקווה יוצא לי ביום שישי ( ערב שבת) ורציתי לדעת אם יש אפשרות להקדים את המקווה ביום ליום חמישי שהוא חוזר
היי
לפני כחצי שנה זכיתי ללדת את ביתי הראשונה, כשלושה חודשים לאחר הלידה שמתי התקן נובה טי.
לפני ההתקנה היה לי כתם הרופאה שאלה האם אני בהריון? אמרתי לה שלא, כי עשיתי בדיקה לפני כן.
ואז כשהיא שמה לי את ההתקן היא אמרה לי שאני במחזור
לאחר חודש היה לי שוב כתם- אני חשבתי שזה מחזור
ועכשיו כבר שלושה חודשים שאני לא מקבלת מחזור.
השאלה שלי היא האם זה הגיוני לא לקבל בגלל ההנקה?
אני יודעת שיש אפשרות לא לקבל בגלל הנקה, אבל אצלי הסיפור שונה משום שכשהיא שמה לי את ההתקן לפני 3 וחצי חודשים היא אמרה שאני במחזור.. אז כביכול כבר קיבלתי בעבר..
אז איך זה הגיוני שאני לא מקבלת שוב?
ואני לא רוצה לעשות בדיקת הריון ולהתאכזב אם יצא שלילי..
אשמח להסבר תודה רבה!
אני בשבוע 10 לפי הספירה שלי. אתמול הייתי אצל רופאת נשים לבדיקת דופק חיכיתי הרבה לתור הזה. היא אמרה שבגלל שעשיתי קיסרי הרחם למעלה וקשה לה לראותת לא מצאה עובר כמה דקותץ אח"כ מצאה ואמרה שהעובר לפי גודלו אני בשבוע 7. והיא לא מזהה דופק. היא הזמינה אותי לבדיקה נוספת בשבוע הבא. זה הריון שלישי בחיים זה לא קרה לי. יש סיכוי שזה יסתדר בסוף. אני לא רוצה להפיל
שלום,
במקרה של תרומת ביצית מגויה , הזרע מיהודי והאשה הנושאת את ההריון יהודיה.
מה מעמדו ההלכתי של הולד?
שלום רב,
אישתי ילדה ב"ה בשעה טובה ומוצלחת בת, והיא מניקה באופן מלא , רציתי לשאול איזה אמצעי מניעה הילכתיים מותר להשתמש בהם בתקופה הזאת של ההתאוששות מהלידה ואיזה מהם הכי עדיף מבחינה הלכתית
תודה מראש.
שלום, אני 5 חודשים אחרי לידה התחלתי לא מזמן לשלב גם מטרנה מעבר להנקה.. אני לוקחת דיאמילה בערך 4 חודשים ויומיים לא לקחתי כי שכחתי את הכדורים בבית. קמתי היום עם קצת רגישות בבטן התחתונה כמו לפני מחזור. השאלה שלי אם להמשיך את הכדורים כרגיל? או שצריך לחכות כמה ימים ואז לקחת שוב.
תודה רבה