רציתי לשאול אני בשבעת נקיים וממש קשה לנו העניין של להיות אסורים. האם מותר נגיעה כדי שחלילה לא להכשל במעשה חמור יותר?
רציתי לשאול אני בשבעת נקיים וממש קשה לנו העניין של להיות אסורים. האם מותר נגיעה כדי שחלילה לא להכשל במעשה חמור יותר?
שלום וברכה,
ראשית ישר כוח גדול על הפניה. עצם הפניה מראה את הרצון שלכם לשמור על ההלכה, לקבל כלים ובצד זה מכירים בקושי שנמצא בביתכם.
בטרם אענה תשובה, אתחיל מ"הכשל הלוגי" הנמצא כאן, מגע כאשר הוא טוב, מביא את הרצון למגע משמעותי יותר, זה טבעי, זה בריא וזה נכון.
ולא בכדי חכמים תחמו את המעבר בין בין איש לאשה בכלל בעולם בכלל (להוציא אב אל ביתו ואם אל בנה) כי כל מגע יהא אסור ולו המגע הקל ביותר, שכן אין אפוטרסופוס לעריות, וצאו וראו מה קורה בעולם היום.
גם בין איש לאשתו, כל מגע וגם הקל יש בו עולמות שלמים של חיבה וקרבה, של טוב ואהבה, של רצון ורגישות, גם המגע הקל ביותר, אפילו שהוא טכני נראה אחרת כאשר יש טוב ושלום בינהם לבין מצב בו יש ריחוק וקושי ומתח ואז בדרכ גם ימנעו ממגע אפילו בהושטת דברים קלים בינהם.
מגע של חיבה בין בני הזוג, אומנם יש מחלוקת בגדרו האם הוא איסור תורה או איסור דרבנן, אבל אין ספק כי הוא אסור, וכך נפסק בשולחן ערוך (עד לכדי דיון האם הבעל הרופא יוכל לבדוק את הדופק של אשתו, מגע שהוא אמור להיות מוגדר כטכני ועם מטרה ייעודית).
בצד זה, אתם מעלים את הקושי, ומציבים בצידו הנחת יסוד האומרת כי המגע עצמו יביא לכדי מניעת איסורים חמורים יותר, מהם האיסורים החמורים יותר שיקרו בשל כך? האם ברור כי הנחת יסוד זו נכונה או אולי להיפך, דווקא המגע יגרום לכך שיהיה רצון לעוד, אולי לא בשלב הראשון, אבל משזה יפרץ הרי שזה יביא לצורך שמקורו במקום של אמת וקרבה, אבל פורץ את גבול.
יש עוד לשאלות כמובן שאלות רבות, מה הצורך כעת במגע, וכיצד ניתן לתת לו מענה באופן אחר שיתן מענה בנפש, כיצד בונים את הקשר הזוגי ואת התמיכה, ואת ביטוי האהבה בינכם גם כאשר אסורים וגם כאשר אין אפשרות למגע, אלו מאפשרים לזוג להרחיב את עולמם, להרחיבו מעבר לעולם הפיזי ולאפשר למגע לעלות קומה ולנפש לפרוח עוד.
גם במצבים פרטניים וייחודים יש לבחון את הדברים ולראות כיצד סוללים ועוזרים בכל מקרה לגופו ומאתרים את הקושי העיקרי ואיך נותנים לו מענה, ומתוך כך בונים.
אין לי ספק כי אפשרי לחבר בין הדברים, לשמור על ההלכה, לא לפרוץ את הגבולות לא רק מחשש שמא הפריצה תביא לתקלה ואיסור חמור יותר, או אי הפריצה תביא לאיסור חמור יותר, אלא כדי לשמור על דרכה של תורה, על הקרבה ומתוך כך גם להרחיב את המקום של הנפש ושל החיבורים הזוגיים.
למען הסר ספק, איני רואה היתר או פתח להיתר, למגע בעת שאסורים, אבל, אל לנו להשאר בשורת הדין התחומה אלא להבין לעומק הדברים ומתוך כך לסלול את הכוחות בנפש ובקשר הזוגי, כך ששמירת ההלכה ביופיה תהיה בביתכם, ושמירה על הזוגיות ועל החום והקשר תהיה נחלתכם.
מעבר לאמור כאן, פעמים רבות טוב להיוועץ באנשים מסביב, יכולה להיות זו רבנית או מדריכת כלות, אפשר להעזר בקו המענה הנשי שלנו בשעות הערב (יש מענה נשי בתחום האישות והסובב, ומענה נשי בתחום הפוריות והסובב), אפשר לדבר עם אחד הרבנים המשיבים במכון, לעיתים, טוב ונכון להעזר ביעוץ מקצועי בתחום הנפש ולקבל כלים להתמודדות, ומתוך כך לצמוח, אישית, זוגית ומשפחתית.
אם תרצו להעמיק את הבירור, מוזמנים ליצור עימנו קשר למכון פועה ונשמח לסייע.
ברכת שמים בביתכם ובהצלחה רבה בדרך
אודי רט
רב משיב מכון פועה
שלום, אחרתי לקחת את המיקרוגינון ב40 דקות
האם זה בעיה לקיים יחסים? יש חש שיהיה בגלל זה דימום? או שאפשר רגיל?
ובכללי איחור של כמה זמן זה בעיה?
תודה
שלום רב,
הבן שלי בן חמישה חודשים יונק ואינני מקבלת וסת, קיבלתי היתר מניעה לאחר שילדתי שישה ילדים רצוף ב"ה ,
באיזה אמצעי מניעה אוכל להשתמש שהוא מתאים להנקה אבל גם מבלי שאקבל וסת.. האם קיים מניעה כזאת?
ההריון האחרון נקלט לאחר שהשתמשתי בדפים/נרות מניעה כך שלא סומכת עליהם שוב
בתודה
בעלי ואני עשינו בדיקות גנטיות אחרי שהתחתנו. התוצאות לא הביאו חשש למשהו. הילדה השניה שלנו אובחנה אם פגם גנטי נדיר. היינו בדרך לתכנן לילד שלישי, מה כדאי לעשות מבחינת בדיקות גנטיות?
שלום
אני שואלת בקשר לאמא שלי.
היום גילו לה דלקת בשתן והיא קיבלה אנטיביוטיקה והונחתה לשתות הרבה ולהימנע מלצום.
השאלה באמת אסור לה לצום עקב המצב הרפואי או שהיא חייבת לצום? ואם כן, אז האם היא צמה רגיל או יכולה לשתות לפי שיעורים כפי שהסביר לי הרב.
אשמח למענה בנושא.
תודה
שלום הרב.
אני בהריון בסיכון בעקבות 3 לידות מוקדמות בעבר.
כרגע אני בשבוע 28 מאושפזת בעקבות צירים מוקדמים וקיצור צוואר רחם.
רציתי לשאול מה עלי לעשות ביום כיפור?
שלום כב׳ הרב,
לאחר בדיקות דם ואולטרסאונד נמצא שנכנסתי לתקופת הפרהמנפאוזה. העניין מתבטא בין היתר בדימומים בין וסתות שגם ככה התקצרו לכל כ-24 יום. יוצא שעד שסיימתי 7 נקיים, מתחיל דימום בין וסתי (ברמה של הכתמות) ואז שוב מגיעה כבר וסת.
אני לא מעוניינת בשלב זה ליטול הורמונים.
האם הדימומים הבין וסתיים הנובעים משינויים הורמונליים ומהעדר ביוצים – גם מטמאים?
המצב נורא מתסכל.
רציתי לשאול האם ניתן לבצע הפחתת עוברים , כרגע שבוע 13 עם שלישייה, הרופאים המליצו על הפחתה
שלום רב,
ברצוני לעשות שאלת רב בנוגע להתנהלות בצום יום כיפור בשילוב עם הנקה.
פרטים על הלידה:
ילדתי לפני חודשיים.
לידה ראשונה, הלידה הייתה טבעית.
פרטים על הנקה:
התינוק אוכל רק חלב אם מגיל לידה.
אני שואבת בלעדית, שואבת כל שלוש שעות לתינוק. ברוך ה׳ החלב כרגע מספיק לו והוא עולה יפה במשקל.
לא היו בעיות באספקת החלב מאז הלידה.
פרטים כלליים על עצמי:
ברוך ה׳ אין בעיות רפואיות כלשהן, לפני ההריון הצומות בד״כ עברו בצורה די טובה והיום ביום רגיל אני מרגישה טוב (לא חלשה כמו שהרגשתי בשבועות הראשונים אחרי הלידה).
שמתי לב שכשאני לא שותה מספיק יוצא לי קצת פחות בכמויות החלב לכן מקפידה כל הזמן על שתייה.
הצלחתי לייצר סטוק של חלב שאוב במקפיא למקרים בהם החלב שאני שואבת לא יספיק לתינוק או שלא הספקתי לשאוב לו בזמן.
השאלה היא איך להתנהל בזמן הצום?
אני מתכוונת להתחיל את הצום כרגיל, אבל חוששת מאוד ממה שיקרה בעקבות צום ממושך.
אם אני מרגישה חולשה או מיעוט בכמויות החלב- האם ישנו היתר לאכול/לשתות בשיעורים?
השתדלתי לפרט כמה שיותר על מצבי, מקווה שאוכל לקבל כאן תשובה.
תודה.
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?