רציתי לשאול אני בשבעת נקיים וממש קשה לנו העניין של להיות אסורים. האם מותר נגיעה כדי שחלילה לא להכשל במעשה חמור יותר?
רציתי לשאול אני בשבעת נקיים וממש קשה לנו העניין של להיות אסורים. האם מותר נגיעה כדי שחלילה לא להכשל במעשה חמור יותר?
שלום וברכה,
ראשית ישר כוח גדול על הפניה. עצם הפניה מראה את הרצון שלכם לשמור על ההלכה, לקבל כלים ובצד זה מכירים בקושי שנמצא בביתכם.
בטרם אענה תשובה, אתחיל מ"הכשל הלוגי" הנמצא כאן, מגע כאשר הוא טוב, מביא את הרצון למגע משמעותי יותר, זה טבעי, זה בריא וזה נכון.
ולא בכדי חכמים תחמו את המעבר בין בין איש לאשה בכלל בעולם בכלל (להוציא אב אל ביתו ואם אל בנה) כי כל מגע יהא אסור ולו המגע הקל ביותר, שכן אין אפוטרסופוס לעריות, וצאו וראו מה קורה בעולם היום.
גם בין איש לאשתו, כל מגע וגם הקל יש בו עולמות שלמים של חיבה וקרבה, של טוב ואהבה, של רצון ורגישות, גם המגע הקל ביותר, אפילו שהוא טכני נראה אחרת כאשר יש טוב ושלום בינהם לבין מצב בו יש ריחוק וקושי ומתח ואז בדרכ גם ימנעו ממגע אפילו בהושטת דברים קלים בינהם.
מגע של חיבה בין בני הזוג, אומנם יש מחלוקת בגדרו האם הוא איסור תורה או איסור דרבנן, אבל אין ספק כי הוא אסור, וכך נפסק בשולחן ערוך (עד לכדי דיון האם הבעל הרופא יוכל לבדוק את הדופק של אשתו, מגע שהוא אמור להיות מוגדר כטכני ועם מטרה ייעודית).
בצד זה, אתם מעלים את הקושי, ומציבים בצידו הנחת יסוד האומרת כי המגע עצמו יביא לכדי מניעת איסורים חמורים יותר, מהם האיסורים החמורים יותר שיקרו בשל כך? האם ברור כי הנחת יסוד זו נכונה או אולי להיפך, דווקא המגע יגרום לכך שיהיה רצון לעוד, אולי לא בשלב הראשון, אבל משזה יפרץ הרי שזה יביא לצורך שמקורו במקום של אמת וקרבה, אבל פורץ את גבול.
יש עוד לשאלות כמובן שאלות רבות, מה הצורך כעת במגע, וכיצד ניתן לתת לו מענה באופן אחר שיתן מענה בנפש, כיצד בונים את הקשר הזוגי ואת התמיכה, ואת ביטוי האהבה בינכם גם כאשר אסורים וגם כאשר אין אפשרות למגע, אלו מאפשרים לזוג להרחיב את עולמם, להרחיבו מעבר לעולם הפיזי ולאפשר למגע לעלות קומה ולנפש לפרוח עוד.
גם במצבים פרטניים וייחודים יש לבחון את הדברים ולראות כיצד סוללים ועוזרים בכל מקרה לגופו ומאתרים את הקושי העיקרי ואיך נותנים לו מענה, ומתוך כך בונים.
אין לי ספק כי אפשרי לחבר בין הדברים, לשמור על ההלכה, לא לפרוץ את הגבולות לא רק מחשש שמא הפריצה תביא לתקלה ואיסור חמור יותר, או אי הפריצה תביא לאיסור חמור יותר, אלא כדי לשמור על דרכה של תורה, על הקרבה ומתוך כך גם להרחיב את המקום של הנפש ושל החיבורים הזוגיים.
למען הסר ספק, איני רואה היתר או פתח להיתר, למגע בעת שאסורים, אבל, אל לנו להשאר בשורת הדין התחומה אלא להבין לעומק הדברים ומתוך כך לסלול את הכוחות בנפש ובקשר הזוגי, כך ששמירת ההלכה ביופיה תהיה בביתכם, ושמירה על הזוגיות ועל החום והקשר תהיה נחלתכם.
מעבר לאמור כאן, פעמים רבות טוב להיוועץ באנשים מסביב, יכולה להיות זו רבנית או מדריכת כלות, אפשר להעזר בקו המענה הנשי שלנו בשעות הערב (יש מענה נשי בתחום האישות והסובב, ומענה נשי בתחום הפוריות והסובב), אפשר לדבר עם אחד הרבנים המשיבים במכון, לעיתים, טוב ונכון להעזר ביעוץ מקצועי בתחום הנפש ולקבל כלים להתמודדות, ומתוך כך לצמוח, אישית, זוגית ומשפחתית.
אם תרצו להעמיק את הבירור, מוזמנים ליצור עימנו קשר למכון פועה ונשמח לסייע.
ברכת שמים בביתכם ובהצלחה רבה בדרך
אודי רט
רב משיב מכון פועה
שלום הרב,
אנחנו מנסים להיקלט להריון. אשתי עושה בדיקת ביוץ והוא יוצא פחות או יותר בזמן הטבילה. אם מקיימים את המצווה בליל הטבילה, האם יש עניין לקיים את המצווה בשתי הלילות הבאים כדי להגדיל את הסיכוי לקליטת הריון? או שהיות והזרע נשאר 3 ימים (ניראה לי), אז זה "מספיק".
ועוד דבר, אני יודע שכתוב שקליטת הריון בליל טבילה או בליל שבת מסוגלת להוריד נשמה גבוהה ואני רוצה את זה. מצד שני אשתי יכולה להשתוקק בלילה אחרי הטבילה או אחרי יומיים כשעדיין יש סיכוי לקליטת הריון. במקרה כזה, אסור לי להחמיר. בכל זאת קצת פחות זורם לי. אשמח אם הרב קצת יכוון אותי בסיטואציה הזאת.
תודה
בעלי ואני מותרים כבר כמה חודשים פחות משבועיים. אני מקבלת ווסת יומיים לפחות לפני שמגיעים לשבועיים שאנו מותרים. דבר זה מתסכל מאוד ולא מבינה מה הסיבה. הפסקתי גלולות כבר לפני כמעט חצי שנה. לפני זה הייתי עם גלולות כמה חודשים ויש לנו שני ילדים צמודים. אז בשנתיים שלוש האחרונות זה פעם ראשונה שאני הרבה זמן במחזוריות "טבעית". ולא מבינה למה הוסת מגיעה ככ מוקדם. גם הביוץ יוצא גבולי מבחינת השבעה נקיים ומרגישה שאנחנו מפסידים מכאן ומכאן. אשמח לעצה מה אפשר לעשות בנידון. תודה רבה מראש
שלום הרב,
יש אצלי במשפחה גן (BRCA) שמעלה את הסיכויים לחלות בסרטן בגיל צעיר יחסית ל"ע (אמי נפטרה מכך). כעת התחתנתי והשאלה היא איך ראוי לנהוג, האם למנוע ילדים עד לקבלת תשובה אם אני נשא של הגן, ואם אקבל תשובה חיובית, האם עדיף למנוע ילדים או לבצע הפריה חוץ גופית, או לא לעשות משהו מיוחד ולהביא ילדים באופן טבעי? אנחנו רוצים בעז"ה משפחה ברוכת ילדים ומעדיפים שלא למנוע הריון כל עוד זו ההלכה.
תודה רבה מראש
שלום וברכה.
בנטילת סרזט היה לי כתם על תחתון כהה בגודל של כחצי שקל. בנגיעה בכתם עבר לי לאצבע מעט מהצבע.
זה קרה לפני זמן ולא ייחסתי לזה בעייתיות, ופתאום התעוררה אצלי השאלה האם זה בעייתי? אשמח למענה מה לעשות
שלום רב,
התחלתי לפני יומיים לספור שבעה ימים נקיים.
היום הופיע על התחתונית הלבנה כתם לא גדול בצבעים בורדו/חום. בבדיקת טהרה יצא נקי. האם צריך לספור מחדש ? אני לוקחת כדורים לביוץ שיכולים לגרום להפרשות.
בנוסף, האם יש אפשרות לשלוח כאן באתר תמונה של הכתם להתייעצות אנונימית ?
תודה 🙏🏻
רציתי לשמוע כמה אפשרי מבחינה הלכתית למנוע הריון לפני ילד ראשון במקרה שהגבר חושש מכך מצדה ישר אחרי החתונה
שלום, אישתי לאחר לידה ראשונה עברה ניתוח קיסרי, ואמרו לנו בבית חולים לא להיכנס להריון במשך שנה כי זה יכול להיות מסוכן מבחינת הרחם והצלקת. איזה אמצעי מניעה מבחינה הלכתית מותרים?
מציין כי אשתי מניקה, לא לקחה מעולם גלולות (לא יודעת לבלוע כדורים וגם לא רצתה להכניס לגוף הורמונים ).
איזה אמצעי מניעה יכןל להיות רלוונטי לנו שהוא כמובן מתאים גם להנקה?
והאם יש פתרון חד פעמי לעכשיו (סיימה משכב לידה ואמורה לטבול)
האם קונדום תופס?
ב"ה יש לנו 9 ילדים
האם אני צריכה לחשוש מהריון נוסף אם בעוד חודשיים אני בת 41?
יש לי המון חששות ומנגד רצון להריון נוסף, חוששת בעיקר מבעיות בעובר יותר מבעיות אצלי…
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?