האתר הוא לע"נ הורינו היקרים חיים וזהבה בלומרט ז"ל ושלום אברדם ז"ל ת.נ.צ.ב.ה.

אם מותר לאשה לקחת אמצעי מניעה אם הבעל רוצה בניגוד להלכה?

שלום, רציתי לשאול 2 שאלות; 1. אם לאשה מותר לקחת אמצעי מניעה במידה ובאופן כללי הבעל רוצה בכך שלא עפ"י ההלכה, כי לא כ"כ חושש לאיסור ההלכה, כשבשטח נראה גם שלכאורה אין כ"כ סיבות הלכתיות שמתירות למנוע הריון?

2. הסיבה העיקרית לכך שבעלי רוצה למנוע הריון, היא כי הוא חושש שמא יתגרש שכך די היה רוצה רק שנמנע ממנו מצידי, שאיני מעוניינת. ההחלטה נמצאת בינתיים בהשהייה מצדו,
אז השאלה לקחת אמצעי מניעה היא בעצם במקרה הזה אם מותר לקחת כדי לרצות את החשש של בעלי מללדת כאשר חושש שלא מעוניין בהמשך הקשר ולא רוצה שיוולד במצב כזה עוד תינוק והרצון שלי יהיה לשמוע לו כי עצם חיזוק הקשר ימנע בסוף את הרצון שלו להתגרש… כך שאולי זה היתר שבא לקיים את הנישואין או להמשיך את הילודה בעתיד.
יש לציין שיש לנו ב"ה 5 ילדים 3 בנות ו2 בנים.

3. אם מותר להיות ביחסי אישות במידה ובעלי מתלבט לגבי גירושין, בגלל שאסור להיות בקשר יחסי אישות שיש תכנון כזה אבל האם זה גם במצב של התלבטות ולא תכנון ודאי? יכול להביא לכך שלא יהיו גירושין. תודה

תשובת הרב אודי רט

רב משיב במכון פוע"ה

שלום וברכה,


השאלה כאן ודאי מצריכה התייחסות רחבה יותר ומעמיקה יותר שכן יש כאן ביטוי לעולמות שלמים וצדדים שונים שצרייכים לתת להם מענה.


הבאת ילדים לעולם צריכה להיות בהסכמה ו ברצון שני בני הזוג, והדבר נכון גם בטרם יש ילדים אף שאז רמת החיוב גבוה יותר, ובודאי כאשר ברוך ה יש לכם בנים ובנות וקיימתם מצוה פריה ורביה.


האמירה כי אין הצדקה הלכתית למניעת הריון, איני יודע על רקע מה נאמרת, שכן, מבלי להעמיק בעוד פרטים יש כאן קושי ומתח הקיים, שאלות סביב קיום הבית, ולכן, ודאי שיש צדדים שבהם נכון לברר את הדברים ובנתיים לאפשר לזוג אפשרות של קרבה שתיטיב עימם (בהמשך אתייחס לשאלה ביחס לעצם אפשרות של האישות) אבל ודאי שלא נרצה ליצור מצב בו יש הריון כאשר הבית עצמו אינו יציב.


זה נכון בכלל אבל נכון ביתר שאת במציאות בה כאמור יש לכם ילדים ברוך וקיימתם את מצוות פריה ורביה.


לשאלת הקרבה והאישות, אומנם נכון הדבר כי אחד מבני תשע מידות הינו בני גרושת הלב, אבל מצב בו יש רצון לגירושין והדבר מנוי וגמור ולמעשה אין אהבה ואין קרבה, והאישות היא כלשון חז"ל כמעשה זנות (ומחילה על לשון חכמים והמילה החריפה), אבל כאשר האישות גם במצבים בהם יש סימני שאלה לגבי הקשר, באה מתוך רצון וקרבה, יש בה אפילו צד של אפשרות שהדבר ישמר את הקרבה ויאפשר המשך בניית הבית, הדבר אפשרי ומותר.


במצבים בהם מתלבטים טוב ונכון שיהא כתובת טיפולית ובעת הצורך גם כתובת תורנית שתסייע באופן מעמיק מתוך היכרות עם ההתמודדות הקימת ובמענה מותאם ואישי.


אני מציע ומבקש כי אם יש קושי כפי האמור טוב שיהא איש או אשת מקצוע שתסייע לכם בתהליכים ותסייע בעבודה להגיע אל מקום טוב ובעה גם לבנות ולהתקרב ולהשכין שלום ואהבה אחוה ורעות.


בשורות טובות ובהצלחה רבה


אודי רט


רב יועץ ופוסק מכון פועה


יש לכם שאלה?

דילוג לתוכן